Przejdź do treści
1
Przejdź do stopki

Program Wychowwczy

Treść

Program wychowawczy szkoły podstawowej

Program wychowawczy szkoły został opracowany po wcześniejszym rozpoznaniu potrzeb uczniów, oczekiwań rodziców oraz nauczycieli. Został on oparty na misji i wizji szkoły. Program opisuje treści i działania skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców związane z realizacją misji wychowawczej szkoły oraz zadań w zakresie wychowania i opieki. Szkoła oraz poszczególni nauczyciele są zobowiązani do podejmowania działań mających na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia dostosowanie do jego potrzeb i możliwości. Treści programu zgodne są ze Statutem Szkoły. 

 

Podstawą prawną programu wychowawczego są następujące dokumenty:

1.Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997 r., 

2.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,

3.Konwencja o prawach dziecka, uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 29 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991 r. ̶ art. 3, 19, 28, 33, 

4.Ustawa o systemie oświaty,

5.Karta Nauczyciela,

6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego 

w poszczególnych typach szkół,

7.Statut szkoły.

 

Misja Szkoły

Kształcimy uczniów na miarę XXI wieku, radzących sobie w zmieniającym się współczesnym świecie oraz stawiających czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości. Szkoła jest placówką działającą na zasadach partnerstwa, przyjaźni, szacunku i życzliwości. Nauczyciele w pracy dydaktyczno-wychowawczej kierują się dobrem uczniów, troszczą się o ich bezpieczeństwo i zdrowie, kształtują właściwą postawę moralną i obywatelską, dążą do pełnego rozwoju osobowości.

 

Wizja Szkoły

Szkoła to placówka przyjazna dziecku, bezpieczna, stwarzająca optymalne warunki rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów, gwarantująca atrakcyjne i skuteczne nauczanie.

To szkoła, której nadrzędnym celem jest wychowanie człowieka kulturalnego, odpowiedzialnego, aktywnego, twórczego, wrażliwego, otwartego na potrzeby drugiego człowieka, mającego poczucie więzi ze swoim miastem, regionem, ze swoją Ojczyzną, człowieka prawego i tolerancyjnego.        

Cele kształcenia ogólnego, umiejętności i postawy realizowane w szkole są zgodne 

z podstawą programową.

 

 

Cele ogólne

1.Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów.

2.Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.

3.Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. 

Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą:

•czytanie, 

•myślenie matematyczne, 

•myślenie naukowe, 

•umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno 

w mowie, jak i w piśmie, 

•umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno – komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji, 

•umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji, 

•umiejętność pracy zespołowej. 

W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: 

•uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, 

•poczucie własnej wartości, 

•szacunek dla innych ludzi, 

•ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość,

•kultura osobista, 

•gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.

 

Cele pracy wychowawczej

1.Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka w wymiarze intelektualnym, etycznym, emocjonalnym, społecznym i zdrowotnym. 

2.Przygotowanie uczniów do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej 

i społeczności szkolnej, życia w rodzinie, społeczności lokalnej, ojczyźnie, Europie 

i świecie.

3.Internalizacja wpajanych uczniom zasad i norm, to znaczy takie ich utrwalanie 

w świadomości uczniów, by autentycznie się z nimi utożsamiali, rozumieli je 

i przyjmowali wszystkie konsekwencje wynikające z ich przestrzegania. 

 

Cele szczegółowe

•Rozwijanie samodzielności w zdobywaniu  wiedzy, informacji i umiejętności,

•kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje,

•kształtowanie osobowości zdolnej do krytycznego myślenia,

•budowanie atmosfery współpracy i koleżeństwa,

•gotowości do niesienia pomocy innym,

•nauczanie zasad kultury,

•dbałości o kulturę języka,

•pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce,

•wspieranie uczniów zdolnych w rozwijaniu ich umiejętności,

•kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla innych, integracji uczniów w oparciu o dialog i współdziałanie,

•nauka bezpiecznego zachowania na terenie szkoły i poza nią, wykorzystanie całodobowego monitoringu,

•kształtowanie postawy patriotycznej.

 

Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego

1.Wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. 

2.Czuwanie nad biologicznym, psychicznym i społecznym rozwojem wychowanków.

3.Wychowywanie, dziecka w miarę jego możliwości, tak aby było przygotowane do życia 

w zgodzie z samym sobą, innymi ludźmi i przyrodą.

4.Dbanie, aby dziecko odróżniało dobro od zła, było świadome przynależności społecznej 

(do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz rozumiało konieczność dbania 

o przyrodę.

5.Dążenie do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki na pozostałych szczeblach edukacji.

6.Współpraca w procesie wychowania z rodzicami i opiekunami.

7.Wykorzystywanie monitoringu w szkole:

1)zapoznanie uczniów z zasadami i miejscem działania monitoringu 

w szkole,

2)wykorzystanie monitoringu w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, pracownikom szkoły, do rozwiązywania spraw o charakterze wychowawczym. 

Zadania wychowawcy

1.Otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka.

2.Integrowanie i dbanie o atmosferę zespołu klasowego.

3.Planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego.

4.Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.

5.Bieżące rozwiązywanie problemów i zagadnień mających miejsce w klasie.

6.Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie, uzgadnianie 

i koordynowanie ich działań wychowawczych wobec uczniów

7.Pełnienie roli mediatora w sytuacjach trudnych pomiędzy uczniami lub uczniami a nauczycielami.

8.Współdziałanie z rodzicami w stwarzaniu właściwego klimatu dla rozwoju dziecka.

9.Współdziałanie z pedagogiem szkolnym i innymi osobami kompetentnymi 

w rozpoznawaniu zainteresowań, uzdolnień, potrzeb i trudności uczniów.

10.Zaszczepianie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących zachowania własne i innych osób.

11.Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę.

12.Zapoznanie rodziców i uczniów z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

 

Zadania nauczyciela

1.Stwarzanie sytuacji dla wszechstronnego rozwoju ucznia (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).

2.Stwarzanie sytuacji do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków.

3.Stwarzanie sytuacji dydaktycznych umożliwiających rozwiązywanie problemów 

w sposób twórczy.

4.Rozwijanie zdolności analitycznego i syntetycznego myślenia oraz dostrzegania równego rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych.   

5.Motywowanie uczniów do nauki i pracy nad sobą.

6.Umożliwienie posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi 

i komunikacyjnymi.

7.Wykazanie, że „umiejętność uczenia się” jest sposobem zaspokajania naturalnej ciekawości świata.

8.Uczenie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowania się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie.

9.Kształtowanie postaw dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

 

Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami

1.Współdziałanie z nauczycielami i wychowawcami w realizacji zadań wychowawczych.

2.Pomoc rodzicom w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci poprzez pedagogizację, profilaktykę, reedukację i terapię pedagogiczną.

3.Aktywne uczestnictwo rodziców w życiu klasy.

4.Stworzenie warunków do szczerych, życzliwych i rzeczowych kontaktów nauczycieli 

z rodzicami.

5.Uczestnictwo w zebraniach i spotkaniach indywidualnych.

6.Zapoznanie rodziców z programami, regulaminami.

7.Kontakty rodziców z instytucjami i specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc 

w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.

8.Zaangażowanie szkoły w organizowanie pomocy finansowej i materialnej rodzinom ubogim oraz profilaktycznej i terapeutycznej rodzinom patologicznym.

9.Podejmowanie przez Radę Rodziców działań na rzecz pozyskiwania funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalaniu zasad użytkowania tych funduszy.

10.Organizowanie działalności mającej na celu kształtowanie kultury pedagogicznej 

w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.

 

Wizerunek absolwenta

Nasz absolwent

W sferze nauki:

•sprawnie posługuje się językiem polskim, 

•umie korzystać z różnych źródeł informacji,

•umie zdobywać, przetwarzać wiedzę,

•umie korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych

•jest przygotowany do nauki na dalszych etapach edukacyjnych,

•rozwija swoje talenty,

•ma świadomość potrzeby nieustannego rozwoju i kształcenia.

W sferze społecznej:

•dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu,

•zna i szanuje tradycje rodziny, szkoły, narodu,

•jest odpowiedzialny, prawy i uczciwy,

•umie pracować w zespole,

•jest asertywny, tolerancyjny, kulturalny, przyjazny,

•dba o zdrowie własne i innych,

•dba o środowisko przyrodnicze,

•ma poczucie własnej godności i wartości.

W sferze kulturowej:

•uczestniczy w różnych formach kultury,

•umie analizować różne docierające informacje,

•jest aktywny fizycznie i artystycznie.

 

Ceremoniał i tradycje szkoły

1.Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego

2.Zakończenie roku szkolnego

3.Dzień Edukacji Narodowej

4.Ślubowanie klas pierwszych

5.Sprzątanie Świata 

6.Jasełka

7.Wigilie klasowe

8.zabawy noworoczne

9.Dzień Babci i Dziadka

10.Święto Wiosny

11.Dzień Ziemi.

12.Dzień Matki

13.Dzień Otwarty Szkoły

14.Święto Książki.

15.Wycieczki klasowe

16.Dzień Dziecka

17.Uroczyste pożegnanie absolwentów

18.Spotkania społeczności szkolnej organizowane doraźnie w miarę potrzeb

19.Organizowanie konkursów

 

Formy pracy: 

•praca indywidualna

•praca w grupach

•praca w zespołach zadaniowych

•koła zainteresowań

•projekty edukacyjne

•grupy zadaniowe

•warsztaty integrujące

•wyjazdy integracyjne – wycieczki edukacyjne, tematyczne, turystyczno-krajoznawcze, Zielone Szkoły

•lekcje w terenie

•projektowanie

•praca indywidualna

 

Metody pracy z uczniem:

•dyskusja

•działanie praktyczne

•gry dramowe /przedstawienia, inscenizacje, scenki rodzajowe/

•gry i zabawy integracyjne

•pantomima

 

Działania pedagoga

1.Działania wychowawcze:

1)dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,

2)dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,

3)udzielanie rodzicom porad ułatwiających im wychowanie własnych dzieci,

4)przeprowadzanie prelekcji dla uczniów i rodziców,

5)rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności 

w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego,

6)opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,

7)udzielanie wsparcia uczniom zagrożonym uzależnieniom,

8)udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami  sprawiającymi trudności wychowawcze.

2.Działania korekcyjno-wyrównawcze:

1)organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami    niedostosowania społecznego,

2)organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych, uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce.

3.Indywidualna opieka pedagogiczno-psychologiczna:

1)udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,

2)pomaganie uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,

3)udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,

4)przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży,

5)wnioskowanie o skierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich.

 

Ewaluacja szkolnego programu wychowawczego

1.W procesie ewaluacji szkolnego programu wychowawczego udział biorą uczniowie, rodzice, nauczyciele.

2.Monitoring i ewaluację szkolnego programu wychowawczego przeprowadza dyrektor  szkoły podstawowej wraz z nauczycielami .

3.Po każdym zakończeniu roku szkolnego program wychowawczy może być modyfikowany w zależności od wniosków wynikających z ankiet ewaluacyjnych.

 

Sposoby ewaluacji

1.Obserwacje i oceny zachowania

2.Metody projekcyjne np. zdjęcia

3.Obserwacja dokonań ucznia

4.Ankiety

5.Analiza wpisów do dziennika, dokumentów

6.Rozmowy z rodzicami, wychowawcą, z dziećmi

7.Porównywanie

8.Ocena wyników konkursów

 

Plan działań wychowawczych:

Cele

Zadania

Formy realizacji

Kształtowanie właściwego stosunku  do  dziadków, rodziców, rodzeństwa i innych  członków  rodzinyDostrzeganie i rozwijanie kulturowych wartości   rodzinnych w powiązaniu z kulturą wspólnoty  lokalnejMiejsce ucznia w rodzinie, prawa i obowiązki

Podtrzymywanie tradycji rodzinnych

Kształtowanie umiejętności pielęgnowania  

i kultywowania tradycji rodzinnychImprezy, uroczystości okolicznościowe z udziałem członków rodzin uczniów

Umacnianie naturalnych więzi  uczuciowych w rodzinieUświadomienie znaczenia pozytywnych więzi 

i relacji w rodzinie, grupie społecznej i okazywanie szacunku ludziom starszym

 

Organizacja imprez i uroczystości

Pogadanki, akcje charytatywne, zajęcia warsztatowe

Dostrzeganie piękna tradycji  świątecznych

Tradycje Bożonarodzeniowe i Wielkanocne

Wykonanie kartek świątecznych, stroików i szopek  Bożonarodzeniowych i Wielkanocnych

Organizacja zespołu klasowego

Integracja zespołu klasowego

Gry i zabawy integracyjne

Wycieczki integracyjne

Troska o estetykę klasy i szkoły

Klasa i szkoła jako miejsca nauki

Urządzenie sali lekcyjnej

Pogadanka na temat przeznaczenia i bezpiecznego  użytkowania urządzeń znajdujących się w sali lekcyjnej oraz na terenie szkoły

Poznawanie i kontynuowanie  tradycji szkoły

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje

Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej

Angażowanie w życie szkoły oraz pomoc przy organizacji imprez szkolnych i klasowych

Imprezy oraz uroczystości szkolne i klasowe.

Spotkania społeczności szkolnej organizowane doraźnie w miarę potrzeb,

Zakończenie roku szkolnego

Budowanie atmosfery współpracy i koleżeństwa

Umiejętność nawiązywania pozytywnych kontaktów 

z rówieśnikami i dorosłymiRozmowy nauczyciela z uczniem, praca typu organizacyjnego, zajęcia kulturalne i rozrywkowe

Kształtowanie postaw społecznych i doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczejOrganizacja wycieczek, gry i zabawy integracyjne, uroczystości klasowe i szkolne

Dostarczenie wiedzy dotyczącej budowania wizerunku człowieka godnego zaufania

Dostarczenie wiedzy na temat emocji oraz typów zachowań i wpływ ich na stosunki międzyludzkiePrace grupowe, dyskusje, burza mózgów, prace plastyczne, zajęcia warsztatowe, drama

Doskonalenie umiejętności współżycia w społeczności klasowej i szkolnej.

Integracja zespołu klasowegoZajęcia na temat praw i obowiązków ucznia, organizacja dyżurów klasowych, wybory do samorządu klasowego

Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia

Tworzenie zasad i reguł życia klasowego i szkolnego

Opracowanie regulaminu klasowego

Ustalenie praw i obowiązków panujących w klasie

Tworzenie  systemu  oceniania  zachowania – ustalenie  kontraktu  dotyczącego  zachowania.

Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.

Rozwijanie samorządności uczniów

Udział uczniów w życiu społeczności szkolnej

Spotkania społeczności klasowej i szkolnej – wybór samorządu klasowego i szkolnego

Wykonywanie gazetek klasowych i szkolnych

Rozwijanie samodzielności i samorządności uczniów poprzez wyrabianie poczucia odpowiedzialności za podjęte zadaniaWybory do samorządu szkolnego, samorząd klasowy

Budzenie tożsamości z  miejscem  zamieszkania

Moje miasto, moja dzielnica dawniej i dziś. Najstarsze ślady historii

Udział uczniów w wycieczkach, uroczystościach środowiskowych

Poznanie historii miasta, tradycji

Postrzeganie siebie i porozumiewanie się z rówieśnikami

Kształtowanie umiejętności samooceny.

Określanie mocnych i słabych stron charakteru

Autoprezentacja prac, samoocena w czasie zajęć

Kształtowanie poszanowania zdania innych

Przekazanie zasad savoir vivre

Zajęcia omawiające zasady savoir vivre

Zwracanie uwagi na kulturę osobistą i kulturę języka

Stosowanie zwrotów grzecznościowych, praca 

w grupach, wspólne rozwiązywanie konfliktów, pogadanki

Nauka odpowiedniego zachowania w środkach komunikacji publicznej i instytucjach użyteczności publicznejWycieczki tematyczne do miejsc użyteczności publicznej, instytucji kulturalnych itp..

Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla innych, integracji uczniów w oparciu o dialog i współdziałanie

Wpajanie zasad komunikacji

Praca grupowa, udział w przedstawieniach i inscenizacjach, zajęcia dotyczące komunikacji, filmy

Rozwijanie umiejętności komunikowania się w grupieWarsztaty, filmy edukacyjne, gry i zabawy psychologiczne, pogadanki, dyskusje

Kształtowanie umiejętności określania własnych potrzeb i respektowania potrzeb innych ludzi

Kształtowanie poczucia tolerancji dla osób o innych poglądach, innej religii, niepełnosprawnych, innej rasyPraca grupowa, udział w przedstawieniach i inscenizacjach, zajęcia dotyczące komunikacji, filmy

Uświadomienia miejsca w życiu: miłości, przyjaźni, szacunku, tolerancji

Gazetki tematyczne, pogadanki, drama, literatura filmy edukacyjne, zajęcia na temat praw dziecka, ucznia

Dostarczenie wiedzy na temat praw i obowiązków człowieka, dziecka, ucznia

Pogadanki, zajęcia warsztatowe

Zapoznanie z pojęciami: tolerancja, prawo, obowiązek, norma, godność, nietykalność

Wyrabianie właściwego stosunku  do osób  niepełnosprawnychRóżni ludzie w  moim otoczeniu

Udział  uczniów  w  konkursach plastycznych, pogadanki

Gotowość do niesienia pomocy innymUwrażliwienie na potrzeby innych

Wyznaczanie liderów pomagających uczniom słabszym, pogadanki, zajęcia kształtujące empatię

Zachęcanie do niesienia pomocy innym

Organizowanie akcji charytatywnych na rzecz osób potrzebujących, domów pomocy społecznej

Rozwijanie samodzielności w zdobywaniu wiedzy, informacji i umiejętności.

Wdrażanie do systematyczności i obowiązkowości

Uczestnictwo w konkursach, nagradzanie uczniów wykazujących się obowiązkowością i systematyczną pracą

Nauczenie samodzielnego korzystania z bibliotekiZajęcia w bibliotece szkolnej i publicznej 

Nauka korzystania ze słowników, encyklopedii

 i pomocy szkolnychZajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych

Pogłębianie umiejętności samodzielnego korzystania  z biblioteki, pomocy dydaktycznych, Internetu (jako źródła wiedzy)

Prace grupowe, prezentacje, referaty, streszczenia, projekty

Nauka bezpiecznego korzystania z InternetuZajęcia w pracowni komputerowej 

Utrwalenie umiejętności obsługi sprzętu multimedialnegoPrace grupowe, prezentacje, referaty, streszczenia

Uczenie posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi

Samokształcenie i docieranie do informacji.

Kształtowanie doskonalenia technik uczenia się  i przyswajania wiedzy.

Trening umiejętności codziennychScenki symulujące codzienne sytuacje domowe

Wspieranie uczniów zdolnych w rozwijaniu ich umiejętności

Praca z uczniem uzdolnionym poprzez dobór  odpowiednich metod i form rozwijających zainteresowania uczniówIndywidualne konsultacje z nauczycielami

Rozwijanie umiejętności i zainteresowań

Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych

Motywowanie do naukiNagrody książkowe, wyróżnienia, pochwała wychowawcy, pochwała Dyrektora

Pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauceWyrównywanie deficytów w nauce

Kierowanie na badania do poradni psychologiczno- pedagogicznej 

Organizowanie bezinteresownej pomocy koleżeńskiej w nauce

Terapia pedagogiczna i logopedyczna, zajęcia wyrównawcze, rewalidacja indywidualne, udział wolontariuszy w odrabianiu lekcji

Otoczenie indywidualną opieką uczniów z problemami w nauce

Niwelowanie wad postawy  poprzez włączenie do zespołów  korekcyjnych

Włączania dzieci z wadami postawy do zespołów korekcyjnych

Zajęcia gimnastyki korekcyjnej  

Uwrażliwienie dzieci na  bezpieczeństwo podczas zabaw

Bezpieczeństwo podczas zabaw letnich i zimowych

Rozmowa z dziećmi na temat bezpiecznych  zabaw na terenie szkoły i poza nią 

Życie w najbliższym środowisku

Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu

Wycieczki, gazetki tematyczne, spotkania z ciekawymi ludźmi

Wyrabianie u uczniów  wrażliwości na piękno naszej  ojczyzny

Wdrażanie do dbałości o estetykę i czystość otoczenia

Wspieranie akcji ekologicznych „Sprzątanie Świata”, „Dnia Ziemi”

Konkursy o tematyce ekologicznej, inscenizacje, pogadanki

Krajobraz i przyroda naszego regionu

Wycieczki autokarowe, „Zielone Szkoły” – prezentacja najciekawszych zakątków naszego regionu

Kształtowanie osobowości zdolnej do krytycznego myślenia

Dostarczanie wiedzy na temat sposobów przeciwdziałania degradacji środowiska

Pogadanki, wystawy, gazetki, konkursy o tematyce ekologicznej

Kształtowanie wrażliwości na zagrożenia środowiska i los istot żywychUdział w akcjach społecznych na rzecz środowiska, zwierząt

Rozwijanie zainteresowań  filmem, sztuką teatralną, operą

Udział  uczniów w konkursach plastycznych, recytatorskich oraz szkolnych przedstawieniach  teatralnych i koncertachUczestniczenie w konkursach plastycznych, recytatorskich oraz szkolnych przedstawieniach  teatralnych

Wyrabianie nawyku  uczestniczenia w konkursach  artystycznych i innych organizowanych w  szkole i poza  nią

Uczestnictwo w życiu kulturalnym poprzez kontakt  ze sztuką i filmem

Aktywizacja uczniów przez  prezentację  osiągnięć:

Galeria prac

Udział uczniów w koncertach muzycznych

Organizowanie wyjazdów do kina  i teatru

Wspólne przygotowanie dekoracji i scenografii na  różnego rodzaju imprezy szkolne

Rozwijanie zainteresowań  czytelniczych

Najlepiej czytająca klasa

Lekcje biblioteczne 

Konkursy pięknego czytania 

Testy sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem

Święto Książki

Zorganizowanie Święta Książki – realizacja programu w ramach kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”

Wystawa ilustracji wykonanych przez uczniów do ulubionych książek, baśni, bajek i legend

Zorganizowanie wystawy prac plastycznych do ulubionych książek, bajek, baśni i legend

Z komputerem za pan brat. Wyrabianie nawyku korzystania  z różnych źródeł  informacjiNauka bezpiecznego korzystania z komputera, programów multimedialnych i Internetu

Zajęcia w pracowni komputerowej

Korzystanie z encyklopedii i programów  multimedialnych, wykorzystanie ich na zajęciach

Kształtowanie osobowości zdolnej do krytycznego myśleniaPoznanie zasad funkcjonowania mediów 

i rozróżniania fikcji i rzeczywistości w informacjach przekazywanych przez media

Dyskusje, burze mózgów, wystąpienia na forum klasy, autoprezentacja

Kształtowanie umiejętności formułowania 

i wypowiadania niezależnych opinii

Zajęcia na temat wpływu mediów na życie człowieka, wypowiedzi na forum klasy, dyskusje recenzje

Kształtowanie  właściwych  nawyków zdrowotnych

Zapewnienie opieki służb medycznych nad  rozwojem fizycznym dziecka

Okresowe badania uczniów i kierowanie na  zajęcia gimnastyki korekcyjnej

Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych

Właściwe szczotkowanie.

Gazetki tematyczne, pogadanki, filmy edukacyjne

Dostosowanie ławek i krzeseł do potrzeb uczniów

Diagnoza wychowawcy (pomiar uczniów)

Promocja zdrowego stylu życia

Akcja „mleko w szkole”

Sporządzanie sałatek, surówek i ich konsumpcja

Udział w zawodach sportowych

Dzień Zdrowego Odżywiania

Uświadomienie zagrożeń związanych z nałogami 

i uzależnieniamiPogadanki, filmy edukacyjne, współpraca z ośrodkami specjalistycznymi

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje

Budowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.

Kształtowanie zdrowotnego i bezpiecznego stylu życia

Przygotowanie gazetek tematycznych w klasach, pogadanki, filmy edukacyjne, wycieczki szkolne, zajęcia sportowe i koła zainteresowań

Zapoznanie z tematyką problemów okresu dorastania i odpowiedzialności za własne decyzje

Filmy edukacyjne, pogadanki, dyskusje, zajęcia warsztatowe

Wyrabianie poczucia  odpowiedzialności za  bezpieczeństwo własne i innych

Bezpieczeństwo na terenie szkoły i poza nią.

Monitoring w szkole.

Cykl zajęć poświęconych bezpieczeństwu na  drogach, terenie obiektu szkolnego

Kształtowanie umiejętności i nawyku rozpoznawania  znaków drogowych na drogach publicznych

Spotkania z przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej.

Wycieczki, akcja: „Bezpieczna droga do szkoły”

Realizacja zagadnień Projektu Wychowania Komunikacyjnego w celu przygotowanie uczniów do Międzyszkolnego Miniturnieju Bezpieczeństwa Ruchu DrogowegoMiniturniej Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Dostarczenie informacji na temat form pomocy i instytucji jej udzielających w sytuacjach kryzysowychGazetki, ogłoszenia foldery

Uwrażliwienie na bezpieczne formy spędzania czasu wolnego

Pogadanki, dyskusje, filmy edukacyjne, gazetki tematyczne

Kształtowanie postawy patriotycznej

Zapoznanie z historią kraju i regionu, uświadomienie wartości z nimi związanych

Wycieczki tematyczne, pogadanki, prace grupowe, referaty

Wpajanie szacunku dla tradycji, historii i symboli narodowych.

Zapoznanie z dziedzictwem polskiej kultury

Uroczystości klasowe i szkolne, obchody świąt państwowych, zapoznanie z symbolami narodowymi, legendami, historią kraju

Współpraca z rodzicami

Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz szkoły

Imprezy okolicznościowe w klasie i szkole

Sponsorowanie różnych materiałów przez rodziców  na rzecz klasy

Udział członków rodziny w uroczystościach szkolnych i klasowych oraz wycieczkach

Współudział rodziców w organizacji klasowych imprez

Pomoc w organizacji wycieczek klasowych

Współpraca rodziców ze szkołą w celu zaangażowania ich w proces dydaktyczno-wychowawczy

Udział w zajęciach otwartych

Włączanie się rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom

Konsultacje z  nauczycielami

Wykorzystanie poczty elektronicznej

Systematyczna kontrola zeszytu kontaktowego

Wpływ na pedagogizację – sugerowanie tematyki omawianych zagadnień

Zapoznanie z dokumentami szkoły

Współudział szkoły i rodziców w rozwiązywaniu  problemów  wychowawczych

Udzielanie informacji o dziecku w ramach  wywiadu środowiskowego, w celu opracowania  programu naprawczego

Informowanie rodziców o możliwości korzystania 

z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej  bez pośrednictwa szkoły

Kierowanie przez szkołę uczniów do poradni

Informowanie organów prawnych (policja, sąd  rodzinny) o sytuacji dziecka

Zapewnienie pomocy rodzicom w zakresie opieki  nad dzieckiem

Zwolnienie z opłat ubezpieczeniowej

Wyprawka dla ucznia

Dofinansowanie żywienia

Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy  Społecznej

61917