Świetlica profilaktyczno - wychowawcza
Treść
PLAN ZAJĘĆ REKREACYJNO - TURYSTYCZNYCH
W ŚWIETLICY PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
od stycznia do grudnia 2019
przerwa wakacyjna lipiec – sierpień
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Piwnicznej Zdroju
Cele główne :
1. Udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport
· Harmonijny rozwój organizmu ucznia poprzez odpowiedni dobór środków stymulujących i korygujących.
· Wszechstronny rozwój sprawności kondycyjno – koordynacyjnej.
· Wyposażenie uczniów w zasób wiadomości na temat charakteru związków między ciałem człowieka z jednej strony a zdrowym stylem życia, zapobieganiem chorobom i racjonalne prowadzoną rekreacją ruchową – z drugiej.
· Umożliwianie uczniom nabywania kompetencji do samodzielnego utrzymywania higieny osobistej i najbliższego otoczenia.
2. Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej
· Wyposażenie uczniów w zasób wiedzy i umiejętności ruchowych umożliwiających. bezpieczne uczestnictwo w różnych formach aktywności ruchowej, rekreacyjnej i sportowej.
3. Poznanie własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej oraz praktykowanie zachowań prozdrowotnych
· Opanowanie wiadomości i umiejętności umożliwiających ocenę własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej, samokontrolę, samoocenę i podejmowanie działań na rzecz samodoskonalenia się.
· Kształtowanie umiejętności doskonalenia sprawności fizycznej.
· Rozwijanie zainteresowań i umiejętności ruchowych ucznia.
· Hartowanie ucznia na bodźce fizyczne i psychiczne.
· Kształtowanie umiejętności wykorzystania opanowanych indywidualnych i zespołowych form ruchu w aktywności rekreacyjno – sportowej.
PLAN ZAJĘĆ REKREACYJNO - TURYSTYCZNYCH
W ŚWIETLICY PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
od stycznia do grudnia 2014
przerwa wakacyjna lipiec – sierpień
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Piwnicznej Zdroju
Zagadnienie – temat
|
Zdania wychowawcze |
Zabawy i gry ruchowe. Zabawy ze śpiewem: Jedzie pociąg. Dorotka. Cygan. Zabawy orientacyjno – porządkowe: Zbiórka kolorów. Reagowanie na ruchy rąk. Pająk i muchy. Zabawy na czworakach: Kotki na polowaniu. Pieski na spacer-pieski do domu. Psy i koty. Zabawy i gry bieżne: Lawina. Strażak. Wiewiórki do dziupli. Zabawy i gry rzutne: Podnoszenie i chwytanie piłeczek. Rzut piłek do celu. Toczenie piłki do dołka. Zabawy skoczne : Skoki wróbelka. Skoki konika. Skoki zajączka. Zabawy i gry z dźwiganiem i mocowaniem: Jeniec. Ryby w sieci. Przeciąganie w parach.
|
Uczeń współdziała w grupie w celu doskonalenia umiejętności, angażuje się w zabawę, rozwija własne zainteresowania i umiejętności, doskonali swoją sprawność w gronie kolegów i koleżanek, uczeń samodzielnie organizuje zabawy. |
Gry drużynowe – Dwa ognie.
|
Uczeń współdziała w grupie w celu zdobycia jak najwięcej liczby punktów.
|
Mini gry sportowe
Mini koszykówka
Mini siatkówka
Mini piłka ręczna
Mini piłka nożna
|
Uczeń przeżywa radość i satysfakcję ze stopnia opanowania umiejętności ruchowych, Uczeń rozwija swoje umiejętności wspólnego bawienia się i ćwiczenia, Uczeń współdziałania w małych zespole, rozwija swoje umiejętności podporządkowania się w celu osiągnięcia sukcesu przez zespół,
Uczeń przestrzega reguł, Uczy się współpracy w zespole , Pełni rolę sędziego pomocniczego, Kulturalnie i sportowo zachowuje się podczas rywalizacji, Uczeń wykazuje swoją pozytywna postawę do ćwiczeń ruchowych w czasie wolnym od zajęć szkolnych |
Gimnastyka, ćwiczenia na przyrządach, zachowanie bezpieczeństwa.
|
Uczeń samodzielnie prowadzi ćwiczenia kształtujące, przygotowujące go zadań lekcji, Uczeń współdziała w zespole ćwiczących ,uczeń kontroluje przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania ćwiczeń oraz pamięta o kontroli swojej postawy w innych sytuacjach, Uczeń współdziała ze współćwiczącym i pomaga mu w prawidłowym wykonaniu ćwiczeń, Dba o bezpieczeństwo swojego kolegi i koleżanki, Uczeń zwraca uwagę na dokładne i staranne wykonywanie ćwiczeń dba o bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń, Uczeń czuje się bezpiecznie i pokonuje lęk przed ćwiczeniami na zmniejszonej podstawie podłoża |
Lekkoatletyka – biegi, skoki, rzuty .
|
Uczeń angażuje się w organizacje oraz pokonanie toru przeszkód, Uczeń współdziała z partnerem w celu realizacji zadań (sztafeta), Uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie ćwiczeń z piłkami lekarskimi, uczeń samodzielnie wykonuje rozgrzewkę przygotowującą do danego typu ćwiczeń, Uczeń potrafi dbać o higienę osobistą przed w trakcie i po wysiłku, Uczeń współuczestniczy w rozwijaniu swojej sprawności i dbaniu o bezpieczeństwo współćwiczącego. |
Ćwiczenia i gry terenowe ( przemarsz, wspinanie, podchody, tropienie).
|
Uczeń wybiera bezpieczny sposób pokonywania przeszkody terenowej, poszukuje najlepszego rozwiązania określonego zadania, Uczeń wybiera właściwy sposób zachowania się w terenie naturalnym, wyraża szacunek do otaczającej przyrody, Uczeń wie jak należy przygotować się do ćwiczeń, chce hartować swój organizm, dba o siebie ,zmieniając strój do ćwiczeń i po ćwiczeniach, Uczeń pomaga słabym kolegom i koleżankom wykonywać zadania oraz angażuje się w organizację bezpiecznego miejsca do ćwiczeń.
|
Tenis stołowy – gra indywidualna i deblowa.
|
Uczeń zna zasady zdrowej rywalizacji, gra fair play, Uczeń umiejętnie współpracuje z partnerem w grze w deblowej, Uczeń potrafi zorganizować mini turniej tenisa stołowego |
Rytm, muzyka, taniec.
|
Uczeń chwali się swoimi pomysłami w różnych przejawach ekspresji twórczej, współdziała z partnerem w celu wykonania określonych zadań, Uczeń poszukuje różnych elementów ruchowych do rytmu muzyki, Uczeń proponuje różne zestawy zadań ruchowych, kroków rytmicznych ćwiczeń do muzyki według inwencji własnej przygotowuje własny strój, Uczeń rozwija swoją odwagę i śmiałość podczas wykonywania różnych ćwiczeń i kroków tanecznych przy muzyce ,współdziała w małej grupie, Uczeń rozwija swoje wrażliwość na piękno, harmonię i estetykę ruchu, umuzykalnienie i utanecznienie, Uczeń przeżywa ruchem wrażenia muzyczne. |
Sporty zimowe
3. Rozwijamy swoją wyobraźnię w budowaniu figur śnieżnych.
|
Uczeń dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów i koleżanek podczas zjazdu ze stoku, reaguje na jakichkolwiek moment zagrożenia, Uczeń rozwija wyobraźnię w celu stworzenia ciekawego dzieła, angażuje się w zorganizowanie oraz uczestniczenie w konkursach w budowaniu figur śnieżnych, Uczeń pomaga w organizacji zabaw na śniegu, przygotowuje miejsce do ćwiczeń, dba o przygotowanie odpowiedniego stroju do ćwiczeń na mrozie, Uczeń rozwija swoją odwagę i śmiałość w zabawach na śniegu, rozwija swoją odpowiedzialność oraz dbałość o sanki, Uczeń dba o bezpieczeństwo kolegów i koleżanki w zabawach z sankami, współdziała z kolegą, rozwija inwencję twórczą, Uczeń cieszy się z zabawy z ulubionym przyborem, potrafi wykorzystać swoją wiedzę zdobyta w szkole do rozwijania własnych zainteresowań i doskonalić swoją sprawność fizyczną w gronie rodzinnym i koleżeńskim. |
Pływania 1. Podstawowe czynności ruchowe w środowisku wodnym. 2. Ćwiczenia oswajające twarz z wodą. 3. nauczanie leżenia na piersiach i grzbiecie – ćwiczenia wypornościowe. 4. Nauka pracy NN w ułożeniu na plecach. Opanowanie poślizgów na grzbiecie i piersiach z pracą NN na plecach i piersiach. 5. Proste skoki do wody na nogi. 6. Nauczanie ruchów nóg do kraula na grzbiecie 7. Nauczanie ruchów nóg do kraula na piersiach. 8. Nauczanie ruchów ramion do kraula na grzbiecie. 9. Nauczanie ruchów ramion do kraula na piersiach. 10. Zjazdy na zjeżdżalni (rynna)
|
Uczeń hartuje swój organizm. Uczeń dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów i koleżanek podczas pływania w basenie , reaguje na jakichkolwiek moment zagrożenia, Uczeń rozwija swoją odwagę i śmiałość w zabawach na basenie , rozwija swoją odpowiedzialność oraz dbałość o bezpieczeństwo innych. Uczeń cieszy się z postępów jakie czyni w doskonaleniu pływania.
Nauka pływania i wykonywanie ćwiczeń do poszczególnych stylów
Odwaga i oswajanie się z wysokością. |
Unihokej
|
Współpracowanie ucznia w zespole. Uczestnictwo ucznia w organizacji stanowisk do gry. Samokontrola i samoocena ucznia.
|
Gra w ringo - gra rekreacyjna 1. Przepisy gry 2. Gra w rożnych zespołach 1x1 2x2 3x3
|
Przestrzeganie przepisów gry rekreacyjnej Współzawodnictwo i integracja drużyn |
Badminton - gra rekreacyjna 1. Przepisy gry 2. Gram w indywidualna i deblowa
|
Przestrzeganie przepisów gry Współzawodnictwo sportowe |
Wycieczki organizowane podczas zajęć: 1. Udział w pieszych wędrówkach po rodzinnej miejscowości i okolicy połączone z ogniskiem.
2. Gry i zabawy terenowe połączone ze zwiedzaniem najbliższej okolicy. 3. Udział w wycieczkach regionalnych o znaczeniu szkoleniowym, krajoznawczym, rekreacyjnym. 4. Wycieczka autokarowa w/ planu
|
Uczestnictwo i aktywny udział grupy świetlicowej. Integracja grupy.
Gry i zabawy z tej okazji. Współzawodnictwo i zabawa rekreacyjno – sportowa. Udział grupy świetlicowej w quizach i konkursach dotyczących tego zagadnienia |
Turystyka Organizowanie wycieczek pieszych w góry:
Wycieczka na Niemcową do ,,Chatki pod Niemcową” Ø gry i zabawy na świeżym powietrzu Ø palenie ogniska i pieczenie kiełbasy Ø skecze i scenki rodzajowe Ø promowanie aktywnego wypoczynku
Wycieczka piesza Kosarzyska- Hale – Piwniczna Zdrój Ø poznanie najbliższej okolicy, Ø miejsce pamięci narodowej, Ø lody w Piwnicznej, powrót autobusem do Kosarzysk
Wycieczka piesza na Obidzę i Zaczerczyk Ø ognisko, pieczenie kiełbasy, Ø zabawy z piłką Ø szlak kurierów (miejsca pamięci)
Wycieczka autokarowa do skansenu w Nowym Sączu Ø znajomość swojego regionu i jego kultury, Ø tradycje regionu i walory przyrodnicze Wycieczka na górę Kicarz w Piwnicznej Zdroju Ø znajomość regionu Ø obserwacja panoramy pasm górskich
Wycieczka do Głębokiego i na ruiny zamku w Rytrze Ø poznanie źródeł wód mineralnych Ø poznanie ruin zamku średniowiecznego
Wykorzystanie Internetu do poszukiwania wiadomości o regionie. - najciekawsze trasy turystyczne
|
Poznanie swojego regionu: dzielnicy, miasta i jego okolic. Poznanie i wzbogacenie wartości kulturowych środowiska rodzinnego. Kształtowanie więzi emocjonalnej z miejscem zamieszkania, poczucia tożsamości i identyfikacji z najbliższym środowiskiem. Umiejętność dostrzegania związków łączących tradycje regionu z innymi tradycjami. Zaznajomienie z geograficzno - krajoznawczymi cechami regionu.
Zachęcanie do aktywnego stylu bycia. Wrażliwość na walory przyrodnicze i kulturowe naszej okolicy, ochrona środowiska naturalnego.
Ukształtowanie postawy szacunku dla dziedzictwa kulturowego i przyrody ze szczególnym uwzględnieniem najbliższej okolicy. Propagowanie form aktywnego wypoczynku.
Zachęcanie do aktywnego zwiedzania okolicy.
Walory smakowe i zdrowotne wody mineralnej. Poznanie dziedzictwa kulturowego w regionie.
Współpraca w grupie – podejmowanie działań z zachowaniem obowiązujących norm. Poznanie ciekawostek turystycznych, tras turystycznych, historii naszego miasta i okolic.
|
Opracował
Marian Dobosz