Przejdź do treści
1
Przejdź do stopki

Koncepcja pracy Punktu przedszkolnego

Treść

„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
~ Janusz Korczak

 

 

KONCEPCJA PRACY
ODDZIAŁU

PRZEDSZKOLNEGO
I PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
na lata 2010-2014

Piwniczna - Zdrój, 1 września 2010 r.

 

I    ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI

1.      Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były:

1)      wymagania wobec edukacji przedszkolnej,

2)      samoocena, arkusze sprawozdań nauczycieli,

3)      informacja z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,

4)      obserwacja, analiza dokumentów, rozmowy dyrektora z nauczycielami.

2.      Główne kierunki działań w koncepcji pracy oddziału przedszkolnego i punktu przedszkolnego:

1)      Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych oraz dbałość o bezpieczeństwo własne i innych.

2)      Zapewnienie dzieciom wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości intelektualnych.

3)      Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.

4)      Włączenie rodziców w procesy wychowania i wspierania nauczycieli.

5)      Wzbogacenie oddziału i punktu przedszkolnego w nowe pomoce dydaktyczne.

6)      Wzbogacenie zakresu i sposobów oddziaływań w obszarze edukacji matematycznej.

7)      Poszukiwanie atrakcyjnych form rozwijania aktywności twórczej.

8)      Edukacja estetyczna dzieci w zakresie edukacji muzycznej, plastycznej, teatralnej oraz estetyki życia codziennego.

9)      Wdrożenie nowego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

10) Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy.

 

II    CELE I ZADANIA

1.      Celem wychowania przedszkolnego jest:

1)      wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

2)      budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

3)      kształtowanie u dzieci odporności emocjonalne koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

4)      rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

5)      stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

6)      troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

7)      budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

8)      wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

9)      kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postaw patriotycznych;

10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

2.      Do zadań realizowanych w Oddziale Przedszkolnym i Punkcie Przedszkolnym przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju należy:

1)      Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie rozwoju dziecka poprzez diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich.

2)    Wychowanie, w ścisłej współpracy z rodzicami, dzieci przejawiających optymistyczne cechy charakteru takie jak: empatia, dobroć, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości.

3)    Rozwijanie umiejętności przeżywania sukcesów, a także radzenie sobie z porażkami.

4)    Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku szkolnym i rodzinnym, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

5)    Angażowanie rodziców do realizacji zadań.

6)    Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia.

7)    Promowanie działalności oddziału i punktu w środowisku lokalnym.

III  WIZJA

1.      Przedszkole jest miejscem spotkań i zabaw z rówieśnikami, miejscem zdobywania wiedzy i umiejętności, rozwijania zainteresowań i talentów, wyrównywania deficytów rozwojowych a także uczestniczenia w dorobku artystyczno-kulturalnym.

2.      Nasz Oddział i Punkt Przedszkolny są przytulne, ciepłe i kolorowe.

3.      Tworzymy warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami.

4.      Dbamy o higienę, ruch i sprawność fizyczną.

5.      Stwarzamy każdemu szansę rozwoju na miarę jego możliwości. Kierujemy się takimi wartościami jak: tolerancja, wrażliwość na drugiego człowieka, prawość, kultura słowa, patriotyzm i zachowanie godności człowieka.

6.      Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.

 

 

IV  MISJA

1.      W naszym oddziale i punkcie przedszkolnym:

1)      Dajemy dziecku możliwość poznawania i rozumienia świata i samego siebie. Odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej i otaczającej rzeczywistości a także rozróżniania podstawowych wartości – dobra, miłości i przyjaźni.

2)      Dostarczamy dzieciom miłych wspomnień na całe życie.

3)      Szanujemy i przestrzegamy prawa dziecka.

4)      Każde dziecko jest dla nas ważne, kochane, traktowane indywidualnie i podmiotowo.

5)      Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć.

6)      Wyrabiamy u dzieci nawyki higieniczne, zdrowotne, ekologiczne.

7)      Jesteśmy otwarci na propozycje i współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

8)      Służymy pomocą w razie trudności wychowawczych.

9)      Przywiązujemy dużą wagę do świąt rodzinnych, poznajemy i kultywujemy tradycje.

10) Organizujemy  różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, wyjazdy do kina, pikniki, spotkania z ciekawymi ludźmi, uroczystości przedszkolne.

11) Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju ruchowego.

12) Pragniemy nauczyć dzieci wiary we własne możliwości, rozwijając w nich optymizm i poczucie własnej wartości.

13) Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesów, ale również do radzenia sobie z porażkami.

14) Wyposażamy dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w nauce szkolnej.

V  DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU JEST:

1.      Optymistycznie patrzące na świat.

2.      Ufne w stosunku do nauczycieli.

3.      Zaradne, radosne, dobre, otwarte na świat i ludzi, kreatywne i empatyczne.

4.      Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola.

5.      Twórcze i samodzielne w nauce i zabawie.

6.      Odpowiedzialne i obowiązkowe.

7.      Kulturalne i tolerancyjne.

8.      Świadome różnych zagrożeń.

 

9.      Dziecko kończące przedszkole:

1)      potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,

wykazuje:

a)      motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,

b)      zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,

c)      umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,

d)      umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,

e)      umiejętność współpracy w grupie,

f)       umiejętność radzenia sobie z trudnościami,

g)      tolerancję wobec odmiennych postaw, przekonań,

h)      samodzielność,

i)        odporność na stres;

posiada:

a)      zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób,

b)      wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,

c)      podstawową wiedzę o świecie;

umie:

a)      cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie;

rozumie, zna, przestrzega:

a)      prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,

b)      zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną,

c)      zasady kultury współżycia, postępowania,

d)      symbole narodowe,

e)      potrzebę szanowania przyrody i środowiska;

nie obawia się:

a)      występować publicznie – reprezentować grupę,

b)      chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,

c)      wykazywać inicjatywy w działaniu,

d)      wyrażania swoich uczuć.

VI  ZASOBY LUDZKIE

1.       Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna.

2.      Logopeda.

1.      Przyjazna kadra administracyjno-obsługowa.

 

VII   ZASOBY MATERIALNE

1.      Sale wyposażone w zabawki i pomoce dydaktyczne sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka.

2.      Sala gimnastyczna.

3.      Jadalnia.

VIII  DZIAŁANIA PODEJMOWANE W KIERUNKU OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH CELÓW

1.      Doskonalenie procedur wspomagania rozwoju dziecka, w tym obserwacje, badanie gotowości do nauki w szkole.

2.      Zajęcia wspomagające i korygujące dla dzieci, indywidualizacja oddziaływań.

3.      Poszerzanie form współpracy z rodzicami.

IX DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ORAZ PUNKCIE PRZEDSZKOLNYM

1.      Motywowanie dzieci:

1)      stosowanie nagród ( pochwała indywidualna, przed całą grupą, przed rodzicami, oklaski, przydział funkcji, dyplomy ),

2)      stosowanie kar ( brak nagrody, upomnienie ustne, chwilowe odsunięcie od zabawy, poinformowanie rodziców o zachowaniu ).

2.      Diagnozowanie osiągnięć dzieci:

1)      przeprowadzenie diagnozy wstępnej,

2)      szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie,

3)      informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej,

4)      bieżące wspieranie rozwoju dzieci,

5)      przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

3.      W ramach zajęć dodatkowych organizujemy:

1)      teatrzyki,

2)      zajęcia języka angielskiego i religii,

3)      wycieczki,

4)      pikniki,

5)      spotkania z ciekawymi ludźmi.

X BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI

1.      Odbywa się na podstawie:

1)      prezentacji dokonań dzieci ( występy, wystawy ),

2)      teczek prac i innych dokumentów,

3)      arkusze obserwacji rozwoju dziecka,

4)      materiałów reportażowych ( zdjęcia, filmy ),

5)      rozmów.

 

 

XI SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI:

1.      Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.

2.      Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku.

3.      Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych i inicjatywy nauczyciela lub rodzica.

4.      Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.

XII  SPOSOBY WSPÓŁPRACY

1.      Sposoby współpracy z rodziną dziecka:

1)      przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,

2)      informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innej,

3)      włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola,

4)      tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

2.      Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:

1)      podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze rodzinnym ( Wigilia, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka ),

2)      współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, strażą pożarną, pielęgniarką szkolną, ośrodkiem kultury,

3)      konkursy lokalny, gminne.

XIII  ROLA NAUCZYCIELA

1.      Wychowankowie mają w nauczycielu wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego rozwój.

2.      Pedagodzy współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą.

3.      Są życzliwi i umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.

4.      Nauczycielki znają potrzeby dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Pracują z pasją i ciągle doskonalą swoje umiejętności.

5.      Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania.

6.      Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.

 

 

Opracowanie Koncepcji Pracy:

Marian Dobosz, Monika Morajda, Miranda Górka

 

Koncepcję pracy zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju w dniu 5.07.2010 Uchwała Nr 12/2009/2010

 

Ewaluację wewnętrzną w punkcie przedszkolnymi oddziale przedszkolnym przeprowadza Dyrektor szkoły podstawowej Nr 2 w Piwnicznej – Zdroju zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego

60280