Koncepcja pracy Punktu przedszkolnego
Treść
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
~ Janusz Korczak
KONCEPCJA PRACY
ODDZIAŁU
PRZEDSZKOLNEGO
I PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
na lata 2010-2014
Piwniczna - Zdrój, 1 września 2010 r.
I ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI
1. Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były:
1) wymagania wobec edukacji przedszkolnej,
2) samoocena, arkusze sprawozdań nauczycieli,
3) informacja z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
4) obserwacja, analiza dokumentów, rozmowy dyrektora z nauczycielami.
2. Główne kierunki działań w koncepcji pracy oddziału przedszkolnego i punktu przedszkolnego:
1) Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych oraz dbałość o bezpieczeństwo własne i innych.
2) Zapewnienie dzieciom wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości intelektualnych.
3) Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
4) Włączenie rodziców w procesy wychowania i wspierania nauczycieli.
5) Wzbogacenie oddziału i punktu przedszkolnego w nowe pomoce dydaktyczne.
6) Wzbogacenie zakresu i sposobów oddziaływań w obszarze edukacji matematycznej.
7) Poszukiwanie atrakcyjnych form rozwijania aktywności twórczej.
8) Edukacja estetyczna dzieci w zakresie edukacji muzycznej, plastycznej, teatralnej oraz estetyki życia codziennego.
9) Wdrożenie nowego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
10) Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy.
II CELE I ZADANIA
1. Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalne koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postaw patriotycznych;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
2. Do zadań realizowanych w Oddziale Przedszkolnym i Punkcie Przedszkolnym przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju należy:
1) Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie rozwoju dziecka poprzez diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich.
2) Wychowanie, w ścisłej współpracy z rodzicami, dzieci przejawiających optymistyczne cechy charakteru takie jak: empatia, dobroć, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości.
3) Rozwijanie umiejętności przeżywania sukcesów, a także radzenie sobie z porażkami.
4) Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku szkolnym i rodzinnym, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
5) Angażowanie rodziców do realizacji zadań.
6) Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia.
7) Promowanie działalności oddziału i punktu w środowisku lokalnym.
III WIZJA
1. Przedszkole jest miejscem spotkań i zabaw z rówieśnikami, miejscem zdobywania wiedzy i umiejętności, rozwijania zainteresowań i talentów, wyrównywania deficytów rozwojowych a także uczestniczenia w dorobku artystyczno-kulturalnym.
2. Nasz Oddział i Punkt Przedszkolny są przytulne, ciepłe i kolorowe.
3. Tworzymy warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami.
4. Dbamy o higienę, ruch i sprawność fizyczną.
5. Stwarzamy każdemu szansę rozwoju na miarę jego możliwości. Kierujemy się takimi wartościami jak: tolerancja, wrażliwość na drugiego człowieka, prawość, kultura słowa, patriotyzm i zachowanie godności człowieka.
6. Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
IV MISJA
1. W naszym oddziale i punkcie przedszkolnym:
1) Dajemy dziecku możliwość poznawania i rozumienia świata i samego siebie. Odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej i otaczającej rzeczywistości a także rozróżniania podstawowych wartości – dobra, miłości i przyjaźni.
2) Dostarczamy dzieciom miłych wspomnień na całe życie.
3) Szanujemy i przestrzegamy prawa dziecka.
4) Każde dziecko jest dla nas ważne, kochane, traktowane indywidualnie i podmiotowo.
5) Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć.
6) Wyrabiamy u dzieci nawyki higieniczne, zdrowotne, ekologiczne.
7) Jesteśmy otwarci na propozycje i współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
8) Służymy pomocą w razie trudności wychowawczych.
9) Przywiązujemy dużą wagę do świąt rodzinnych, poznajemy i kultywujemy tradycje.
10) Organizujemy różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, wyjazdy do kina, pikniki, spotkania z ciekawymi ludźmi, uroczystości przedszkolne.
11) Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju ruchowego.
12) Pragniemy nauczyć dzieci wiary we własne możliwości, rozwijając w nich optymizm i poczucie własnej wartości.
13) Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesów, ale również do radzenia sobie z porażkami.
14) Wyposażamy dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w nauce szkolnej.
V DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU JEST:
1. Optymistycznie patrzące na świat.
2. Ufne w stosunku do nauczycieli.
3. Zaradne, radosne, dobre, otwarte na świat i ludzi, kreatywne i empatyczne.
4. Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola.
5. Twórcze i samodzielne w nauce i zabawie.
6. Odpowiedzialne i obowiązkowe.
7. Kulturalne i tolerancyjne.
8. Świadome różnych zagrożeń.
9. Dziecko kończące przedszkole:
1) potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
wykazuje:
a) motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
b) zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
c) umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
d) umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
e) umiejętność współpracy w grupie,
f) umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
g) tolerancję wobec odmiennych postaw, przekonań,
h) samodzielność,
i) odporność na stres;
posiada:
a) zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób,
b) wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
c) podstawową wiedzę o świecie;
umie:
a) cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie;
rozumie, zna, przestrzega:
a) prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
b) zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną,
c) zasady kultury współżycia, postępowania,
d) symbole narodowe,
e) potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
nie obawia się:
a) występować publicznie – reprezentować grupę,
b) chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
c) wykazywać inicjatywy w działaniu,
d) wyrażania swoich uczuć.
VI ZASOBY LUDZKIE
1. Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna.
2. Logopeda.
1. Przyjazna kadra administracyjno-obsługowa.
VII ZASOBY MATERIALNE
1. Sale wyposażone w zabawki i pomoce dydaktyczne sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka.
2. Sala gimnastyczna.
3. Jadalnia.
VIII DZIAŁANIA PODEJMOWANE W KIERUNKU OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH CELÓW
1. Doskonalenie procedur wspomagania rozwoju dziecka, w tym obserwacje, badanie gotowości do nauki w szkole.
2. Zajęcia wspomagające i korygujące dla dzieci, indywidualizacja oddziaływań.
3. Poszerzanie form współpracy z rodzicami.
IX DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ORAZ PUNKCIE PRZEDSZKOLNYM
1. Motywowanie dzieci:
1) stosowanie nagród ( pochwała indywidualna, przed całą grupą, przed rodzicami, oklaski, przydział funkcji, dyplomy ),
2) stosowanie kar ( brak nagrody, upomnienie ustne, chwilowe odsunięcie od zabawy, poinformowanie rodziców o zachowaniu ).
2. Diagnozowanie osiągnięć dzieci:
1) przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
2) szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie,
3) informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej,
4) bieżące wspieranie rozwoju dzieci,
5) przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
3. W ramach zajęć dodatkowych organizujemy:
1) teatrzyki,
2) zajęcia języka angielskiego i religii,
3) wycieczki,
4) pikniki,
5) spotkania z ciekawymi ludźmi.
X BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI
1. Odbywa się na podstawie:
1) prezentacji dokonań dzieci ( występy, wystawy ),
2) teczek prac i innych dokumentów,
3) arkusze obserwacji rozwoju dziecka,
4) materiałów reportażowych ( zdjęcia, filmy ),
5) rozmów.
XI SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI:
1. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.
2. Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku.
3. Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych i inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
4. Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
XII SPOSOBY WSPÓŁPRACY
1. Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
1) przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
2) informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innej,
3) włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
4) tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
2. Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
1) podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze rodzinnym ( Wigilia, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka ),
2) współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, strażą pożarną, pielęgniarką szkolną, ośrodkiem kultury,
3) konkursy lokalny, gminne.
XIII ROLA NAUCZYCIELA
1. Wychowankowie mają w nauczycielu wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego rozwój.
2. Pedagodzy współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą.
3. Są życzliwi i umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
4. Nauczycielki znają potrzeby dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Pracują z pasją i ciągle doskonalą swoje umiejętności.
5. Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania.
6. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
Opracowanie Koncepcji Pracy:
Marian Dobosz, Monika Morajda, Miranda Górka
Koncepcję pracy zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju w dniu 5.07.2010 Uchwała Nr 12/2009/2010
Ewaluację wewnętrzną w punkcie przedszkolnymi oddziale przedszkolnym przeprowadza Dyrektor szkoły podstawowej Nr 2 w Piwnicznej – Zdroju zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego