Przejdź do treści
1
Przejdź do stopki

Regulamin organizacyjny

Treść

REGULAMIN  ORGANIZACYJNY

Punktu przedszkolnego
przy Szkole Podstawowej Nr 2
w Piwnicznej-Zdroju

 

Rozdział I

Nazwa i siedziba punktu przedszkolnego

§ 1

1.      Punkt przedszkolny działa przy szkole podstawowej.

1)    Nazwa punktu przedszkolnego: Punkt przedszkolny przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju .Organem prowadzącym punkt przedszkolny jest Burmistrz Miasta i Gminy  Piwniczna Zdrój.

2)    Siedzibą punktu przedszkolnego jest lokal w budynku  Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej-Zdroju, prowadzonej przez Miasto
i Gminę Piwniczna.

    a) Adres Punktu  Przedszkolnego: Piwniczna-Zdrój 23.

3)    Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie.

4)    Punkt przedszkolny działa na podstawie uchwały Rady Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój, niniejszego projektu organizacyjnego nadanego przez organ prowadzący i prawa oświatowego .

5)    Ustalona nazwa punktu przedszkolnego  używana jest w pełnym brzmieniu:

Punkt Przedszkolny przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej-Zdroju

 

Rozdział II

Cele i zadania punktu przedszkolnego.

§ 2

1.     Celem punktu przedszkolnego  jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym
i przyrodniczym.

2.     Punkt przedszkolny wspomaga rozwój  dziecka i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.

3.     Punkt przedszkolny zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, tworząc warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej.

4.     Punkt przedszkolny w szczególności:

a)     dba o zdrowie, bezpieczeństwo i rozwój dzieci;

b)    wspiera i doradza rodzinie w wychowaniu dziecka;

c)     zapewnia warunki umożliwiające dziecku rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz własnej historii i kultury.

5. Zadaniem punktu przedszkolnego jest:

1)    poznawanie i rozumienie przez dziecko siebie i świata;

2)    nabywanie umiejętności poprzez działanie;

3)    odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie;

4)    budowanie systemu wartości.

§ 3

1.      Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i  kształcenia dzieci poprzez:

2)    zaznajomienie rodziców z zadaniami i zamierzeniami wychowawczymi,
 dydaktycznymi i opiekuńczymi w danej grupie wiekowej;

3)    informowanie każdego rodzica o postępach dziecka, jego zachowaniu, osiągnięciach i trudnościach;

4)    gromadzenie informacji o  zachowaniu się dzieci w domu: dominujące zabawy, zainteresowania, hobby, hodowle itp.;

5)    przekazywanie wiedzy pedagogicznej dotyczącej interesujących rodziców zakresów wiedzy, uwrażliwiającej na dziecko, jego potrzeby, możliwości i powinności;

6)    organizowanie dla rodziców doradztwa metodycznego, psychologicznego i pedagogicznego.

2.   Punkt przedszkolny będzie, w miarę potrzeb i posiadanych środków finansowych, organizował pomoc psychologiczno – pedagogiczną
i wspieranie rozwoju dzieci, a w szczególności  dzieci niepełnosprawnych,  poprzez gimnastykę korekcyjną, logoterapię oraz inne zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej i psychologicznej.

3.   Punkt przedszkolny prowadzi stałą współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną. Celem  współpracy jest dokonywanie pogłębionej diagnozy rozwoju dzieci, wspomaganie ich rozwoju i podejmowanie wczesnej interwencji specjalistycznej, oraz udzielanie wsparcia nauczycielom i rodzicom w działaniach wychowawczo – dydaktycznych.

4.   Powyższe zadania realizowane są poprzez:

1)    organizowanie spotkań z pracownikami PPP i innych poradni specjalistycznych, dla rodziców i nauczycieli;

2)    kierowanie wniosków do PPP w sprawie wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i o możliwości wcześniejszego rozpoczęcia nauki szkolnej;

3)    ustalanie przyczyn wolniejszego tempa rozwoju dziecka oraz ustalenie  kierunków pracy z danym dzieckiem;

5.      Punkt przedszkolny może prowadzić działalność innowacyjną
i eksperymentalną, mającą na celu poszerzenie lub modyfikację zakresu realizowanych w przedszkolu celów, treści kształcenia, wychowania lub opieki, albo poprawę skuteczności działania przedszkola uwzględniając potrzeby środowiska i specyfikę przedszkola.

6.     Działania powyższe będą podejmowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oświatowymi.

7.     Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu punktu przedszkolnego.

 

Rozdział III

Organizacja pracy punktu przedszkolnego

§ 4

1.      Dzienny wymiar godzin zajęć wychowania przedszkolnego w punkcie przedszkolnym wynosi 5 godzin, w godz. od  8.00 do 13.00.

2.  Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, określona przez

     Ministra Edukacji Narodowej, realizowana jest w punkcie przedszkolnym
     w wymiarze nie krótszym niż 4 godziny dziennie. Pozostały czas może być
     przeznaczony na zajęcia dodatkowe dla dzieci.

3. Podstawową jednostką organizacyjną punktu przedszkolnego jest oddział
    złożony z dzieci o zbliżonym lub zróżnicowanym wieku od 3 do 5 lat
    z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, sympatii, a także
    stopnia pokrewieństwa.

4. Liczba miejsc organizacyjnych w  punkcie przedszkolnym  wynosi 20.

5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego punkt
     przedszkolny, liczba dzieci w oddziale może być niższa niż określona  
     w ust. 4

6.      Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego. Nauczyciel wybiera program wychowania z listy programów  dopuszczonych przez Ministra Edukacji Narodowej do realizacji w przedszkolu publicznym.

7.      Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza może być prowadzona na podstawie programu własnego nauczyciela, zapewniającego realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, opracowanego i dopuszczonego do realizacji w przedszkolu, zgodnie z odrębnymi przepisami.

8.      Wybrany program wychowania przedszkolnego , nauczyciel przedstawia Radzie Pedagogicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju. Rada pedagogiczna, spośród przedstawionych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego , ustala w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego , biorąc pod uwagę możliwości dzieci
i warunki funkcjonowania punktu.

§ 5

1.     Zajęcia w punkcie przedszkolnym prowadzone są przez cały rok szkolny,
z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

2.     Terminami przerw w pracy punktu przedszkolnego są dni ustawowo wolne od pracy  i przerwy określone w kalendarzu szkolnym na dany rok szkolny.

 

Rozdział IV

Warunki przyjmowania dzieci na zajęcia w punkcie przedszkolnym.

§ 6

1.     Do punktu przedszkolnego przyjmowane są dzieci od 3 do 5 lat.

2.     Rekrutacji do punktu przedszkolnego dokonuje nauczycielka zatrudniona
w punkcie przedszkolnym w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

3.     Rekrutacja do punktu przedszkolnego odbywa się cały rok szkolny
w zależności od potrzeb, a szczególnie w terminie ustalonym przez organ prowadzący. Podstawą do przyjęcia dziecka jest złożenie „karty zgłoszenia dziecka do punktu przedszkolnego”.

4. Przyjmowanie dzieci odbywa się w oparciu o zasadę pełnej dostępności.

    5. Jeżeli liczba zgłoszeń dzieci do punktu przedszkolnego przekracza liczbę
        miejsc o przyjęciu dziecka do punktu przedszkolnego decyduje dyrektor
        szkoły, biorąc pod uwagę, że w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci:

1)    matek lub ojców samotnie je wychowujących;

2)    matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów;

3)    dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych;

4)    dzieci obojga rodziców pracujących;

5)    rodzeństwa dzieci uczęszczających do punktu.

4.   W przypadku nie przyjęcia dziecka do punktu przedszkolnego tworzy się ponumerowaną listę dzieci oczekujących, które mogą być przyjęte, gdy zwolni się miejsce.

5.   Od decyzji dyrektora przysługuje rodzicom prawo do odwołania się do organu prowadzącego w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia
o nieprzyjęci dziecka do punktu przedszkolnego.

6.   Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do punktu przedszkolnego po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i zaświadczeniu od lekarza rodzinnego o stanie zdrowia dziecka. Ze względu na bariery architektoniczne nie mogą być przyjmowane dzieci poruszające się na wózku inwalidzkim.

7.   Liczba dzieci przyjętych do punktu przedszkolnego powinna być zgodna z projektem organizacyjnym i obowiązującymi przepisami.

8.   Rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do punktu przedszkolnego obowiązani są złożyć u dyrektora, w odpowiednim terminie, prawidłowo wypełnioną kartę zgłoszenia dziecka.

 

Rozdział V

            Prawa i obowiązki wychowanków punktu przedszkolnego

§ 7

1.   Dziecko w punkcie przedszkolnym  ma prawo do:

1)    właściwie zorganizowanego procesu wychowawczego, dydaktycznego i opiekuńczego poprzez respektowanie podmiotowości wychowanka z poszanowaniem jego własnej odrębności i godności;

2)    swobody do wyrażania własnej osobowości;

3)    ma prawo do własności, tajemnicy, bycia sobą, niewiedzy, szacunku, niepowodzeń i łez, do upadków i do radości;

4)    dziecko ma prawo do ochrony przed przemocą i zgorszeniem;

5)    poznania zasad warunkujących bezpieczeństwo dziecka na terenie przedszkola;

6)    poznanie możliwości radzenie sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu (podczas pożaru mieszkania, zgubienia w tłumie czy spotkania z nieznajomym).

2.     Przedszkole w swoich działaniach respektuje i gwarantuje dzieciom prawa zawarte w „Konwencji o prawach dziecka”

3.      Dziecko w punkcie przedszkolnym ma obowiązek:

1)      szanować inne dzieci i osoby dorosłe oraz ich  wytwory;

2)      podporządkować się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego;

3)      przestrzegać zasad higieny osobistej;

4)      szanować środowisko przyrodnicze i wszystko co z tym jest związane.

 

 

Rozdział VI

Warunki pobytu dzieci w punkcie przedszkolnym zapewniające im bezpieczeństwo.

§ 8

1. W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania
      w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postępowania kadry pedagogicznej
      i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w punkcie
      przedszkolnym:

1)   systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa;

2)  odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek punktu przedszkolnego -
      na spacer, wycieczkę, do ogrodu oraz przed i po powrocie do punktu
      przedszkolnego;

3) reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa,
      mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie
      o tym dyrektorowi punktu przedszkolnego;

4)  natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie
      punktu przedszkolnego, zwrócenie się o podanie celu przybycia,
      załatwienie sprawy zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie
      potrzeby zawiadomienie dyrektora szkoły;

5)   osoba postronna nie powinna być pozostawiona sama na terenie punktu
       przedszkolnego bez nadzoru personelu punktu przedszkola;
6)    zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki nauczyciela – w sytuacji
       koniecznej należy zapewnić odpowiednie zastępstwo – pomocy
       nauczyciela lub wspomagających rodziców;

7)     zabrania się wychodzenia nauczycielce z dziećmi poza budynek punktu przedszkolnego (spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie) bez pomocy nauczyciela lub wspomagających rodziców;

2. Powyższe ustalenia obowiązują wszystkie osoby zatrudnione w punkcie przedszkolnym –  w równym stopniu zatrudnione  w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy.

§ 9

Warunki przyprowadzania dzieci na zajęcia i odbierania ich przez rodziców określa „Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci” stanowiąca załącznik Nr 1 do niniejszego projektu organizacyjnego.

 

Rozdział VII

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć.

§ 10

1.     Opiekę nad wychowankiem w drodze do punktu i z punktu przedszkolnego do domu sprawują rodzice, lub osoba przez nich uprawniona zapewniająca dziecku pełne bezpieczeństwo.

2.     Punkt przedszkolny zapewnia dzieciom opiekę pedagogiczną w czasie pobytu dziecka w punkcie przedszkolnym  od momentu przyprowadzenia go przez rodziców do momentu odejścia do domu.

3.     W trakcie zajęć i zabaw dzieci poza budynkiem punktu przedszkolnego, zapewnia się  dodatkowo opiekę pomocy dla nauczyciela z tym, że całkowitą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci ponosi nauczyciel

4.     Wychowankowie przedszkola powinni być ubezpieczeni od nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpowiedzialnością rodziców.

5.     Stawkę ubezpieczenia corocznie ustala się z rodzicami na pierwszym zebraniu rodziców, na początku roku szkolnego.

6.     W punkcie przedszkolnym nie mogą być stosowane żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców oprócz udzielania, w razie konieczności, pierwszej pomocy.

7.     W przypadku nagłych zachorowań lub wypadków punkcie przedszkolnym natychmiast zawiadamia rodziców i wzywa pomoc lekarską.

8.     W czasie  zajęć dodatkowych opiekę i odpowiedzialność za dzieci w nich uczestniczących przejmuje osoba  prowadząca te zajęcia.

9.     Punkt przedszkolny zapewnia organizację wycieczek pieszych

     i autokarowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

Rozdział VIII

Warunki organizowania zajęć dodatkowych , wykraczających poza    zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

§ 11

1.     Na życzenie i za zgodą rodziców w punkcie przedszkolnym organizowana jest religia i inne zajęcia dodatkowe.

2.     Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i formy organizacyjne uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru rodziców, ich możliwości finansowych i możliwości lokalowych punktu przedszkolnego, oraz zgody Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju

3.     Specjalistów do prowadzenia zajęć dodatkowych zatrudnia Dyrektor Szkoły Podstawowej  Nr 2 w Piwnicznej Zdroju zgodnie z odrębnymi przepisami.

Rozdział IX

         Zadania nauczycieli i innych pracowników punktu.

 § 12

1.  Do zadań nauczyciela należy  zachowanie właściwej jakości pracy
    wychowawczo-dydaktycznej poprzez:

1)    długofalowe, roczne i miesięczne planowanie pracy wychowawczo-
dydaktycznej i opiekuńczej w zakresie nie mniejszym niż podstawa programowa wychowania przedszkolnego określona przez Ministra Edukacji Narodowej;

2)    organizowanie pracy wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej odpowiednio do możliwości i potrzeb wychowanków;

3)    prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;

4)    dokumentowanie obserwacji pedagogicznych  w sposób ustalony przez siebie, akceptowany przez dyrektora szkoły i zapewniający ciągłość procesu wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka;

5)    planowanie  i organizowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;

6)    planowanie i organizowanie współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki;

7)    systematyczne doskonalenie się zawodowe, rozważne i racjonalne stosowanie zdobywanej wiedzy w organizacji procesu wychowawczego, dydaktycznego i opiekuńczego;

8)    dbanie o aktualizowanie informacji kontaktowych z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka (nr telefonu, adres zamieszkania) gwarantującymi,
w razie konieczności, szybki kontakt;

9)    podejmowanie środków zaradczych wobec dzieci przedszkolnych,
u których  zaobserwowano oznaki przemocy domowej;

10)dokumentowanie procesu wychowawczo – dydaktycznego zgodnie
z obowiązującymi przepisami.

2.          Nauczycielka zobowiązana jest posiadać aktualne zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na tym stanowisku oraz wymagane badania dla celów sanitarno-epidemiologicznych zgodnie
z odrębnymi przepisami.

 

§ 13

Do zadań nauczyciela należy również współdziałanie  z rodzicami
w szczególności poprzez:

1)      kontakty indywidualne rodziców i nauczyciela;

2)      zebrania z rodzicami organizowane przez nauczycielkę lub dyrektora;

3)      zajęcia pokazowe i otwarte dla rodziców;

4)      uroczystości przedszkolno – rodzinne;

5)      wycieczki krajoznawcze i rekreacyjne z udziałem rodziców;

6)      pedagogizację rodziców z udziałem specjalistów;

§ 14

Obowiązkiem nauczyciela jest także współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
W tym celu:

1)    w punkcie przedszkolnym, w miarę potrzeb i posiadanych środków finansowych, będzie  organizowana pomoc psychologiczno – pedagogiczna
i wspieranie rozwoju dzieci, a w szczególności  dzieci niepełnosprawnych,  poprzez organizację gimnastyki korekcyjnej, logoterapii lub innych zajęć z zakresu terapii pedagogicznej i psychologicznej.

2)    punkt przedszkolny prowadzi stałą współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, celem której jest rozpoznawanie możliwości rozwojowych dzieci, wspomaganie ich rozwoju i podejmowanie wczesnej interwencji specjalistycznej oraz udzielanie wsparcia nauczycielom i rodzicom w działaniach wychowawczo – dydaktycznych. Powyższe zadania realizowane są poprzez:

1)                                                                                                           a) organizowanie spotkań z pracownikami poradni dla rodziców  
    i nauczycielki;

    b) kierowanie wniosków do poradni w sprawie przeprowadzenia
          pogłębionej diagnozy i wydawania opinii o potrzebie
          wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub o możliwości
          wcześniejszego rozpoczęcia obowiązku szkolnego.

    c) ustalanie przyczyn wolniejszego tempa rozwoju dziecka i kierunków
         pracy z dzieckiem  lub kierunków pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.

 

§ 15

1.  Do zadań pomocy nauczyciela należy:

1)    dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, ma obowiązek chodzić z dziećmi na spacery, wycieczki i zabawy poza budynkiem punktu;

2)    spełnianie obowiązków opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, szczególnie w czynnościach higieniczno-sanitarnych
i porządkowych, a także w pracach, dodatkowo na bieżąco, poleconych przez nauczyciela lub dyrektora;

3)    systematyczne wspomaganie nauczycielki podczas zajęć, zbaw, spacerów, wycieczek, również w przygotowaniu pomocy, dekoracji Sali - bierze udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu
i poza nim.

4)    pomaganie dzieciom przy rozbieraniu i ubieraniu się przed wyjściem i po powrocie ze spacerów;

5)    sprzątanie i bieżące utrzymywanie w bezwzględnej czystości pomieszczeń punktu przedszkolnego, w tym również dbanie o kwiaty;

6)    utrzymywanie w czystości zabawek i sprzętów punktu przedszkolnego - jest odpowiedzialna za stan i ilość zabawek, sprzętów i narzędzi;

7)    przygotowywanie herbaty i pomoc dzieciom w spożywaniu śniadania.

2. Pomoc nauczyciela jest odpowiedzialna za prawidłowe posługiwanie się
     i użytkowanie sprzętu elektryczn0-mechanicznego,  stosując się do
    przepisów BHP, P.POŻ i HACCP.

3.Natychmiast zgłasza nauczycielce zauważone usterki oraz wszelkie
   nieprawidłowości stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia dzieci oraz
   pracowników punktu;

4.      Przestrzega dyscypliny pracy, tajemnicy służbowej i  przepisów  
   wynikających z prawa pracy.

5.   Nie udziela rodzicom informacji o dzieciach w zakresie rozwoju, wychowania i postępów w edukacji (jest to zadanie nauczycielki).

6.   Posiada aktualne zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na tym stanowisku oraz wymagane badania dla celów sanitarno-epidemiologicznych zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

Rozdział X

Prawa i obowiązki rodziców

§ 16

1.   Rodzice mają prawo do:

1) znajomości zadań wynikających z realizacji programu rozwoju punktu przedszkolnego i innych aktów prawa wewnętrznego obowiązujących w punkcie przedszkolnym;

2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego    zachowania i rozwoju;

2) wyrażania i przekazywania dyrektorowi szkoły, organowi prowadzącemu punkt przedszkolny i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy punktu przedszkolnego;

3)    Wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez punkt przedszkolny oraz propozycji nowych rozwiązań programowych
i organizacyjnych  w pracy z dziećmi planowanych jako innowacje pedagogiczne;

4)    otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami;

5)    wzbogacania ceremoniału i zwyczajów punktu przedszkolnego w oparciu
o tradycje środowiska i regionu;

6)    udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo - dydaktycznych, itp.;

7)    zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych
z zagospodarowaniem, aranżacja wnętrz i otoczenia punktu przedskolnego;

8)    wyrażania opinii na temat organizacji żywienia, wypoczynku,  organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych.

§ 17

Rodzice mają obowiązek:

1) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i punktu przedszkolnego;

2) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej
w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, czynności higieniczno-sanitarne,  komunikowanie potrzeb;

3) Przyprowadzać i odbierać dzieci w godzinach oznaczonych w ramowym rozkładzie dnia punktu przedszkolnego,

4) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do punktu przedszkolnego;

5) zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;

6) znać i przestrzegać postanowień organizacji punktu przedszkolnego;

7) przyprowadzać dzieci zdrowe bez konieczności podawania w punkcie przedszkolnym  jakichkolwiek leków;

8) interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;

9) kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne;

10)zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);

11)uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez punkt przedszkolny;

12)bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;

13)śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń,

14)informować nauczyciela osobiście lub telefonicznie o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;

15)dostarczyć do punktu informację, potwierdzoną przez lekarza, o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalającą na pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym.

 

Rozdział XI

Ustalenia końcowe

§ 18

1.     Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracy wychowawczo – dydaktycznej odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami, a podstawowym dokumentem przebiegu procesu wychowawczo-dydaktycznego jest „Dziennik zajęć punktu przedszkolnego”.

2.   Po zakończeniu roku szkolnego dokumentacja nauczyciela  z punktu przedszkolnego przekazywana jest dyrektorowi szkoły.

                                                                                                                                           

61872